380 kV

Op dit moment lopen er drie hoogspanningsverbindingen (één 380 kV en twee 150 kV) over het grondgebied van Halderberge. De landelijke netbeheerder TenneT wil een nieuwe (extra) 380 kilovolt (kV) hoogspanningsverbinding in Zuidwest Nederland aanleggen, omdat de capaciteit van de huidige 380 kV niet meer toereikend is. Deze verbinding loopt over het grondgebied van veel gemeenten binnen de provincies Zeeland en Noord-Brabant (vanaf Borssele naar Tilburg), waaronder ook over het grondgebied van Halderberge. 

De nieuwe hoogspanningsverbinding zorgt onder meer voor meer capaciteit op het elektriciteitsnet in de regio, maar maakt het ook mogelijk om meer duurzame elektriciteit van windparken op zee te transporteren naar delen van Nederland waar een grote elektriciteitsvraag is. De nieuwe verbinding maakt namelijk deel uit van een langere bovengrondse elektriciteitsverbinding van hoogspanningsmasten met lijnen die in Borssele start. Ook de bouw van een nieuw hoogspanningsstation in Tilburg maakt deel uit van deze nieuwe energie-infrastructuur.

De ministeries van Klimaat en Groene Groei (KGG) en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) zijn het bevoegd gezag. Zij zijn verantwoordelijk voor de besluitvorming over de nieuwe hoogspanningsverbinding. De ministers bepalen waar de nieuwe verbinding komt en hoe deze eruit komt te zien. Tijdens de procedure adviseert TenneT de ministers over onder andere de technische zaken. 

TenneT is verantwoordelijk voor het bouwen van de hoogspanningsverbinding en voor het beheer nadat deze in gebruik is genomen.

Interactieve kaart

TenneT ontwikkelde een interactieve kaart waarin u op adres kunt inzoomen voor een helder beeld wat de 380kV-verbinding voor u betekent.

Tennet interactieve kaart

Actuele informatie 

Voorbereidende werkzaamheden van start bij Pietseweg in Oud Gastel

Op 18 november starten aannemers NRG en Qirion, in opdracht van TenneT, bij de Pietsweg in Oud Gastel met de voorbereidende werkzaamheden voor een nieuwe bovengrondse hoogspanningsverbinding tussen  Rilland en Tilburg.

De aannemers starten op 18 november met het aanbrengen van verkeersmaatregelen. Hierbij brengen ze eerst bewegwijzering aan op de aanrijroutes die worden gebruikt voor het bouwverkeer en waarschuwingsborden ter plaatse van de inrit van het werkterrein aan de Pietseweg. Eén week later, op 25 november, starten ze met het aanbrengen van de werkterreinen en werkwegen.

Wat u van de werkzaamheden kunt merken:

  • De eerste paar weken (vanaf 25 november) worden bouwmaterialen aangevoerd
  • Hiervoor worden aan beide zijden van de Holstraat verkeersregelaars ingezet
  • Daarna vinden ook nog transporten plaats, maar minder frequent
  • Onderstaande afbeelding laat zien wat de aanrijroute is van het transport:
Kaart met werktraject werkzaamheden 380kv Pietseweg

Planning tijdelijke verbindingen Pietseweg

Onderstaande planning geeft op hoofdlijnen weer wat de omgeving van de Pietseweg de komende periode kan verwachten.

  • November 2024: Verkeersmaatregelen en aanleg van werkwegen en werkterreinen.
  • Februari 2025: Aanbrengen van tijdelijke opstijgpunten.
  • Mei - juni 2025: Aanbrengen van tijdelijke kabels (Project Atlas | Zuid-West-380kv-Oost | Introductie) tussen de opstijgpunten. Ook worden de geleiders (lijnen) uit de masten verwijderd en worden er veiligheidshekken geplaatst. 
  • Juli – oktober 2025: Aansluiten van geleiders op de opstijgpunten. In gebruik name van het opstijgpunt.
  • November 2025: Afronding door opruimen van werkwegen en werkterreinen.

Let op: de planning is indicatief en kan altijd wijzigen. Voor de meest actuele informatie kunt u de TenneT BouwApp raadplegen.

Contact en meer informatie:

Voor calamiteiten: Neem direct contact op met de nood- en hulpdiensten.

Bij onveilige situaties zoals een omgevallen hek, een scheve rijplaat of andere onveilige omstandigheden: bel het noodnummer van het project op 026-373 4876.

Algemene vragen: Stuur een e-mail naar zuidwest380kvoost@tennet.eu of neem contact op met een van de omgevingsmanagers: Stephan Tiemessen, bereikbaar via stephan.tiemessen@tennet.eu of tel. 06-53626108.

Meer informatie en updates: via de BouwApp kunt u dit project volgen; wij plaatsen hier regelmatig updates over de werkzaamheden. Het project in de BouwApp vindt u via: https://debouw.app/projects/hoogspanningsverbinding-zuid-west-380-kv-oost . Bij belangrijke updates ontvangt u persoonlijk bericht van een van de aannemers of van TenneT zelf.
 

Voor alle actuele informatie over de Zuid-West 380kV hoogspanningsverbinding tussen Rilland en Tilburg verwijzen we u naar de website van Tennet

Hieronder treft u een aantal relevante zaken waarover TenneT en ministerie van KGG momenteel communiceren.

Stand van zaken procedure tracé

Planning uitspraak Raad van State beroepschriften definitief Rijksinpassingsplan en milieueffectrapport

Het vastgestelde inpassingsplan voor het rijksproject Zuid-West 380kV Oost heeft ter inzage gelegen. Er zijn 71 beroepen in behandeling genomen door de Raad van State (RvS). Verwachting is dat eind 2024 de RvS uitspraak zal doen. Afhankelijk van die uitspraak is het inpassingsplan al dan niet onherroepelijk.

Vergunningen

De definitieve besluiten van de door TenneT aangevraagde vergunningen hebben in de zomerperiode van 2024 ter inzage gelegen. Deze, door het ministerie, gecoördineerde procedure gaat om verschillende bevoegde gezagen, waaronder de gemeente Halderberge. Er zijn tegen deze besluiten ook beroepschriften ingediend. De afdeling Bestuursrechtspraak neemt het besluit op de beroepschriften. 

Start werkzaamheden

Het definitief inpassingsplan vormt samen met de vergunningen de laatste fase van een lang en intensief proces, dat hieraan vooraf is gegaan. Gezien de grote urgentie om de netcongestie op te lossen, geeft TenneT aan dat het niet wenselijk is dat er vertraging in de uitvoeringsfase wordt opgelopen. Daarom starten zij alvast met deze voorbereidende werkzaamheden. 

Start voorbereidende werkzaamheden (omgeving Pietseweg in Oud Gastel)

TenneT is van plan om eind oktober 2024 de aannemers NRG en Qirion te laten starten met de aanleg van de tijdelijke aanpassingen in het bestaande 150kV hoogspanningsnet. Deze aannemers doen dit in opdracht van TenneT. De aanleg van tijdelijke verbindingen is nodig, omdat de nieuwe hoogspanningsverbinding de bestaande hoogspanningsverbindingen op een aantal locaties kruist. Dat is onder andere op één locatie in de gemeente Halderberge, in de omgeving van de Pietseweg in Oud Gastel. Deze bestaande verbindingen moeten tijdelijk worden verplaatst om op tijd ruimte te creëren. Zo kan de nieuwe verbinding (na realisering van die tijdelijke verbindingen) veilig gebouwd worden en de levering van elektriciteit altijd doorgaan. Aan de Pietseweg wordt de bestaande bovengrondse verbinding vervangen door tijdelijke kabels in een zandpakket op de grond. Om deze werkzaamheden uit te voeren, legt TenneT allereerst werkwegen en werkterreinen aan, ondersteund door verkeersmaatregelen als dat nodig is. Dit zijn tijdelijke maatregelen. De situatie wordt weer in originele staat hersteld na de bouw van de nieuwe verbinding tussen Rilland en Tilburg. Deze werkzaamheden vinden gefaseerd plaats bij de Sluisedijk (gemeente Moerdijk), Pietseweg (gemeente Halderberge), Hooge Zwaluwe Oost en Hooge Zwaluwe West (gemeente Drimmelen). 

Voor de Pietseweg is gepland dat deze werkzaamheden starten halverwege november 2024. 

Eerdere informatie

Masttype bekend voor 380 kV-verbinding

TenneT heeft onderzoek gedaan naar de best passende mast voor de nieuwe 380 kV-verbinding tussen Rilland en Tilburg. TenneT heeft aangegeven de nieuwe verbinding met de Moldau mast (type vakwerkmast) te realiseren. De toenmalige minister heeft eerder ingestemd met dit voorstel.

Terugblik - totstandkoming tracé

Voorgenomen tracé Zuid-West 380 kV-Oost 

Op 7 juli 2017 heeft de toenmalige minister van EZ het voorgenomen tracé Zuid-West 380 kV-Oost kenbaar gemaakt. Dit voorgenomen tracé komt overeen met het adviestracé van de samenwerkende overheden, waar breed bestuurlijk draagvlak voor is. Dit tracé veroorzaakt zo min mogelijk nieuwe doorsnijdingen van het landschap en bundelt over de gehele lengte met de bestaande 380kV-verbinding en/of andere infrastructuur, waardoor de landschappelijke impact beperkt blijft.

Uitwerkingsgebieden

Nadat de minister in juli 2017 het voorgenomen tracé kenbaar maakt, is het tracé op verschillende uitwerkingslocaties, met inbreng van belanghebbenden (zogenoemde participatietrajecten), verder uitgewerkt. Hiervoor heeft Tennet diverse werkateliers georganiseerd, zo ook voor de uitwerkingsgebieden 4 en 5 in de gemeente Halderberge. Dit participatietraject en de inhoudelijke resultaten zijn opgenomen in het derde projectboek ‘Tracés in beeld’(maart 2019).  

Ook voor deze uitwerkingsgebieden hebben samenwerkende overheden richting de minister van EZK een advies uitgebracht. Voor de gemeente Halderberge (uitwerkingsgebieden 4 en 5) is geadviseerd strak te bundelen langs de westzijde van de Rijksweg A17 om  maximaal te bundelen met nieuwe en bestaande grootschalige infrastructuren (conform gemeentelijk beleid). In het advies wordt blijvend aandacht gevraagd voor onder andere de gevoelige bestemmingen en de nabijgelegen bedrijven. Ook is specifiek aandacht gevraagd voor eenduidigheid in masttypes en –posities, die passen binnen het betreffende landschap.

Keuze uitwerkingsgebieden (september 2019)

Op basis van Projectboek 3 (inclusief resultaten participatietraject) en het advies van samenwerkende overheden, heeft de minister op 25 september 2019 een keuze gemaakt met betrekking tot de varianten in de nog uit te werken gebieden.

Deze keuze leidt op het grondgebied van de gemeente Halderberge tot een tracé dat vanaf  Roosendaal/bedrijventerrein Borchwerf II tot de Mark/Standaardbuiten strak bundelt langs de westzijde van Rijksweg A17, conform advies samenwerkende overheden.

Naast de aanleg van de nieuwe verbinding zal ook gedeeltelijk de bestaande 380kV verbinding tussen Pietseweg en de Mark worden gesloopt en, in de nabijheid van de oude locatie, opnieuw worden aangelegd. Dit om plaats te maken voor de nieuwe verbinding langs de Rijksweg, tussen Pietseweg en de Mark. Ook voor deze reconstructie van de bestaande 380kV is gekozen voor een strakke bundeling met de buisleidingenstraat ten westen van de A17. 

Omdat de bestaande 150 kV grotendeels wordt gehangen aan de nieuwe ZW380 kV verbinding, zal deze verbinding ook grotendeels worden gesloopt. Voor Halderberge betreft dit de bestaande 150 kV verbinding langs de A17. De aantakkingen met het station Roosendaal moeten wel in tact worden gehouden. 

Ook zal de bestaande ondergrondse Dow-leiding in Halderberge moeten worden verplaatst om ruimte te maken voor de nieuwe ZW380 kV-verbinding.

Daarnaast heeft de minister TenneT gevraagd om voor dit project te onderzoeken welk masttype de beste bijdrage levert aan alle milieuaspecten (zoals natuur, landschap en leefomgeving) in verhouding tot de kosten. Het onderzoek is afgerond en TenneT heeft aangegeven de nieuwe verbinding met de Moldau mast (type vakwerkmast) te realiseren. De minister heeft ingestemd met dit voorstel.

Regiosamenwerking

Samenwerkende overheden

Vanaf de start van het rijksproject heeft de gemeente Halderberge ingezet om samen te werken met andere betrokken gemeenten, provincie en Waterschappen om de bestuurskracht, waar nodig, richting ministerie en TenneT uit te oefenen. 

Procesverloop komende periode

Het procesverloop en de communicatie ligt in eerste instantie geheel bij het  ministerie voor KGG en BZK en Tennet. Zie hiervoor https://www.tennet.eu/nl/projecten/zuid-west-380-kv-oost-rilland-tilburg

Voor het procesverloop voor de komende periode zijn en worden de direct betrokkenen rechtstreeks door het ministerie voor EZK en TenneT geïnformeerd.

Ons gemeentelijke standpunt

De gemeente Halderberge is voorstander van het bundelen en combineren van bestaande en nieuwe grootschalige infrastructuren (buisleidingenstraat, rijksweg A17, hoogspanningsverbinding), in plaats van verdere verspreiding. Hierbij vraagt de gemeente extra aandacht voor de woningen binnen de magneetveldzone (de zogenaamde gevoelige bestemmingen). 

De volgende punten zijn onder andere in het gezamenlijk advies van de samenwerkende overheden van mei 2017 meegenomen:

Het streven naar maximale bundeling binnen de bestaande infrastructurele zone in Halderberge. Dit heeft geleid tot een tracévariant ten westen van de A17. De bestaande 150 kV hoogspanningsverbinding (ook ten westen van de A17) wordt hierbij grotendeels gecombineerd met de nieuwe 380 kV hoogspanningsverbinding. De bestaande 380 kV verbinding wordt dan voor een deel verplaatst/gereconstrueerd om ruimte te maken voor de nieuwe verbinding. Het tracé op grondgebied Halderberge blijft hierdoor binnen de  bestaande infrastructurele zone (tussen bestaande 380 kV hoogspanningsverbinding en de A17) en loopt langs de buisleidingenstraat, zodat sprake is van een maximale bundeling met bovenregionale infrastructuren.

Dit strookt met het gemeentelijk beleid. Daarnaast sluit dit aan bij het destijds door het Actiecomité Halderberge ingediende tracé, ondersteunt door Stichting Belangengroep OGS.

Contact en meer informatie

Bij specifieke vragen adviseren wij u contact op te nemen met de omgevingsmanager van TennetT. Dit is Stephan Tiemessen, bereikbaar via Stephan.tiemessen@tennet.eu of tel. 06-53626108.

Voor contact met de gemeente over dit project kunt u een e-mail sturen naar c.maat@halderberge.nl of bellen 0165-390500.
Projectwethouder is de heer H. Wierikx. Projectleider namens de gemeente is Mw. C. Maat.

Meer informatie project