Aanpassen onjuiste persoonsgegevens

Wat is het?

De gemeente houdt gegevens over haar inwoners bij in de Basisregistratie Personen (BRP). Als uw persoonsgegevens niet goed geregistreerd staan, kunt u de gemeente vragen om dit aan te passen. U kunt uw gegevens controleren op MijnOverheid.

In de BRP staan naast uw voornamen, achternaam, geslacht en burgerservicenummer (BSN) gegevens over uw:

  • ouders
  • nationaliteit
  • huwelijk of geregistreerd partnerschap
  • overlijden
  • inschrijving in de BRP
  • verblijfplaats (adres)
  • kinderen
  • verblijfstitel (als u uit een ander land komt)
  • gezagsverhouding en curatele
  • reisdocument (paspoort en/of identiteitskaart)
  • kiesrecht

Inzage overige persoonsgegevens

Voor het indienen van een verzoek om inzage in de overige persoonsgegevens die wij van u gebruiken, kunt u een aanvraagformulier invullen.DigiDAanvraag inzage persoonsgegevens BRP

Wat moet ik doen?

  • U vraagt de gemeente om uw gegevens aan te passen. Dit heet een correctieverzoek.
  • Laat zien dat uw gegevens niet kloppen. Bijvoorbeeld in een brief van de gemeente waarin uw gegevens fout vermeld staan. Of door een schermafbeelding te maken van uw gegevens die op MijnOverheid staan.

Wat heb ik nodig?

  • uw geldige identiteitsbewijs
  • een document waarop uw foute gegevens staan
  • een officieel document waarop de juiste gegevens staan, bijvoorbeeld een huwelijksakte

Hoelang duurt het?

  • Binnen 4 weken past de gemeente de foute gegevens aan.
  • De gemeente stuurt u een brief als uw gegevens zijn aangepast.
  • Als de gemeente onjuiste gegevens aan andere organisaties heeft doorgegeven, worden deze organisaties zo spoedig mogelijk op de hoogte gebracht van de correctie of verwijdering.
  • Ook als de gemeente uw gegevens niet kan of mag aanpassen, krijgt u daarover een brief.

Als u het niet eens bent met de beslissing op uw verzoek, dan kunt u bezwaar maken bij de gemeente.

Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties

Als u denkt dat er iets mis is met uw gegevens, neemt u altijd eerst contact op met de organisatie die verantwoordelijk is voor die gegevens. Komt u er niet uit, bijvoorbeeld omdat niet duidelijk is bij welke organisatie u moet zijn? Meld u dan bij het Meldpunt Fouten in Overheidsinstanties (MFO). Het MFO is onderdeel van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG).