Manifest
Een vergunning afgeven, een paspoort uitgeven, ondersteuning geven als u dat nodig heeft: de gemeente doet heel veel. De gemeente Halderberge is bezig met het verbeteren van de dienstverlening. De uitgangspunten hebben we vastgelegd in een manifest dienstverlening. Hierin staat duidelijk wat u van ons als gemeente mag verwachten.
Inleiding
In dit manifest leest u de uitgangspunten van de dienstverlening van de gemeente Halderberge. Wij zijn goed bereikbaar en willen u graag op een klantvriendelijke manier snel helpen met onze producten en diensten. Ons motto is “Hartelijk Halderberge”!
Wat mag u van ons verwachten?
- De medewerker geeft u juiste informatie.
- De medewerker is discreet en gaat zorgvuldig met uw gegevens om.
- De medewerker benadert u met respect en begrip voor uw situatie.
- We zijn duidelijk over wat u van ons mag verwachten in het contact.
- Wij zijn duidelijk over wat wij van u verwachten in het contact.
Dienstverlening algemeen
- Wij luisteren goed naar u en vragen door als dat nodig is. Zo krijgen we uw complete vraag duidelijk.
- U kunt aangeven op welke wijze u geïnformeerd wilt worden (digitaal / telefonisch / schriftelijk / afspraak).
- Wij houden u tussentijds op de hoogte van de voortgang.
- Wilt u meer privacy bij uw afspraak in het gemeentehuis? Geef dat vooraf aan. Dan zorgen wij dat het gesprek kan plaatsvinden in een aparte ruimte.
- Heeft u tips voor onze dienstverlening? Geef dat bij ons aan, dat kan telefonisch / schriftelijk / mondeling of via een e-mail.
Website
- Op onze website www.halderberge.nl staat bovenaan wat onze inwoners en ondernemers belangrijk vinden.
- Onze website is zo ingericht dat informatie snel en eenvoudig te vinden is.
- De informatie op onze website is veilig, actueel en begrijpelijk.
Telefoon
- Het gemeentehuis is telefonisch bereikbaar onder nummer 0165-390500 van maandag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 17.00 uur.
- We streven ernaar om u direct met de juiste medewerker door te verbinden.
- Bij een terugbelafspraak nemen we binnen maximaal 2 werkdagen telefonisch contact met u op.
Brief/e-mail/aanvraag
- We beantwoorden uw aanvraag of verzoek voor een product of dienst (zoals een vergunning/ontheffing/subsidie) zo spoedig mogelijk. We doen dit uiterlijk binnen de wettelijke termijn.
- We beantwoorden de overige brieven en e-mails inhoudelijk zo spoedig mogelijk. Afhankelijk van uw verzoek is dit tot uiterlijk 6 weken na ontvangst.
- Is de afhandeling niet binnen de (wettelijke) termijn mogelijk? Dan krijgt u binnen de termijn een tussenbericht. Hierin staat waarom de beantwoording meer tijd in beslag neemt en wanneer wij uw aanvraag of verzoek gaan afhandelen.
- We zijn via e-mail bereikbaar op gemeente@halderberge.nl.
Afspraak
- Het gemeentehuis is geopend van maandag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 17.00 uur en op donderdagavond tot 19.30 uur.
- U wordt hartelijk ontvangen door een gastheer of gastvrouw.
- De wachttijd aan de balie is maximaal 15 minuten.
Burgerzaken
- Uw reisdocument of rijbewijs kunt u 7 werkdagen na uw aanvraag afhalen bij de snelbalie. U kunt er ook voor kiezen om uw document thuis te laten bezorgen. Dit thuisbezorgen kost 7,00 euro. U kunt de volgende producten via onze website aanvragen:
- Aangifte van verhuizing binnen de gemeente
- Aangifte van verhuizen naar de gemeente
- Aangifte van vertrek naar het buitenland
- Doorgeven vermissing reisdocument
- Aanvraag uittreksel Basisregistratie Personen (BRP)
- Aanvraag uittreksel Burgerlijke Stand
- Aangifte van geboorte
- Aangifte van overlijden
- Wijzigen aanschrijfnaam
- Wijzigen verstrekking beperking
- Vervangen stempas
- Volmacht verkiezingen
- eDienst Huwelijk & Geregistreerd partnerschap.
- U kunt uw rijbewijs via de website van het RDW digitaal verlengen of een categorie laten toevoegen.
Communicatie & participatie
- We informeren u op verschillende manieren, zoals onze digitale nieuwsbrief, website www.halderberge.nl , de gemeentelijke informatiepagina in de Halderbergse Bode en social media (Twitter, Facebook, Instagram).
- We informeren u over de voortgang van uw melding of aanvraag. Dat kan digitaal / telefonisch/ schriftelijk of met een afspraak.
- Heeft u een idee voor uw buurt? Neem dan contact op met onze ambassadeurs.
- Heeft u als ondernemer of vereniging een idee of een mooi initiatief? Neem dan contact met ons op via een e-mail.
Voor ondernemers en verenigingen
- U heeft 1 aanspreekpunt bij ons. Hier kunt u terecht met uw vragen. Ondernemers kunnen terecht bij de medewerkers van economie. Verenigingen kunnen terecht bij het verenigingenloket.
- Bent u ondernemer en op zoek naar advies? Via de website www.De6voorondernemers.nl kunt u kosteloos advies krijgen.
Openbare ruimte
- Heeft u een melding over de openbare ruimte? Geef deze dan door via www.halderberge.nl/melding-doen of de BuitenBeterApp. Dan krijgt u binnen 5 werkdagen te horen wat er met uw melding gaat gebeuren. Kost het meer tijd? Dan houden we u op de hoogte van de voortgang.
- We zijn voor spoedeisende problemen in de openbare ruimte dag en nacht bereikbaar op 0165 312872. Bij gevaarlijke situaties belt u 112.
- Voor vragen of meldingen over afvalinzameling of ongedierte kunt u terecht bij Saver via www.saver.nl/
Ruimtelijke plannen en vergunningen
- Wordt uw omgevingsvergunningsaanvraag behandeld met de reguliere procedure (zoals bouw, kleine afwijkingen omgevingsplan)? Dan nemen wij binnen 8 weken een beslissing. Deze termijn kan éénmalig met 6 weken worden verlengd. Dit doen we alleen als het echt nodig is.
- Wordt uw omgevingsvergunningsaanvraag behandeld met de uitgebreide procedure (bijv. milieu, grote afwijkingen omgevingsplan)? Dan nemen wij binnen 26 weken een beslissing. Deze termijn kan éénmalig met 6 weken worden verlengd. Dit doen we alleen als het echt nodig is.
- Heeft u een ruimtelijk of maatschappelijk initiatief ingediend wat impact heeft op de omgeving? Dan komt één van onze medewerkers op locatie bij u langs voor een intake gesprek.
- Als er instemming nodig is van een andere organisatie, dan wordt de termijn met vier weken verlengd.
Evenementen
- Het aanvraagproces is gebruiksvriendelijk.
- U kunt de aanvraag digitaal indienen. Heeft u hulp nodig bij het indienen van uw aanvraag? Laat het ons weten.
- U kunt een eenvoudig evenement (bijvoorbeeld een buurtbarbecue) digitaal via onze website melden. Binnen twee weken krijgt u bericht van ons.
- Binnen twee weken na ontvangst van de aanvraag voor andere evenementen hoort u van ons of uw aanvraag compleet is.
- Op een aanvraag van een evenement met weinig tot geen risico wordt binnen 8 weken een beslissing genomen.
- Op een aanvraag van een evenement met risico's wordt binnen 16 weken een beslissing genomen.
- Wij houden u tijdens de afhandeling van uw aanvraag op de hoogte van de voortgang.
- Heeft u last van geluid bij een evenement? Neem dan contact op met de klachtenlijn van de Omgevingsdienst Midden- en West Brabant (OMWB) via 073-681 28 21.
Subsidies
- U kunt uw subsidieaanvraag bij ons indienen via de website onder het kopje welzijnssubsidie. U vindt hier ook de voorwaarden en indieningstermijnen per regeling.
- Als er geen bijzonderheden zijn, dan nemen wij binnen zes weken na indiening van uw aanvraag voor een subsidie contact met u op.
Zorg en ondersteuning
- Heeft u hulp nodig door fysieke of psychische problemen of geldzorgen van uzelf of een bekende? Dan kunt u bij ons terecht via onze website of telefonisch. U hoort binnen een week van ons.
- Iedere jongere is welkom bij onze jongerenwerkers, die een luisterend oor bieden en er voor hen zijn. Kijk voor meer informatie en contactgegevens op www.halderberge.nl/jongerenwerk.
- Heeft uw kind hulp nodig door fysieke of psychische problemen of met vervoer van en naar school? Dan kunt u bij ons terecht via onze website of telefonisch. Wij helpen u binnen een week met een advies.
- Wilt u als vrijwilliger aan de slag in de gemeente Halderberge? Hier koppelen wij vraag en aanbod gelijk aan elkaar op www.halderbergevoorelkaar.nl. Bij vragen kunt u contact opnemen met de vrijwilligerscentrale via info@halderbergevoorelkaar.nl of via telefoonnummer 0165-313100.
- De wijkteams van Zorg en Jeugd hebben elke werkdag telefonisch spreekuur van 9 uur tot 12 uur. U kunt hen bereiken via 0165 390 500.
- Bij een onveilige situatie voor kinderen of jongeren in onze gemeente waarbij binnen 24 uur actie nodig is, moet er binnen kantoortijden contact opgenomen worden met telefoonnummer 0165-390 500. Buiten kantoortijden kan dat met meldpunt crisiszorg via telefoonnummer 0800-5099.
Klachtenafhandeling
- Bent u niet tevreden over de manier waarop een medewerker of bestuurder van de gemeente zich in een bepaalde aangelegenheid heeft gedragen, dan kunt u mondeling of schriftelijk een klacht indienen bij de gemeente via www.halderberge.nl/klachten. Als u een klacht indient, dan gaan wij altijd met u in gesprek in het kader van Passend Contact met de Overheid.
Openbaarheid en privacy
- De gemeente geeft allerlei informatie via onder andere brieven, de Halderbergse bode en de website. Als u nog iets anders wilt weten, dan kunt u een verzoek doen tot openbaarmaking van bepaalde overheidsinformatie via een Wet Open Overheid (WOO) verzoek. U kunt dit verzoek schriftelijk bij ons aangeven.
- De gemeente gebruikt veel persoonlijke informatie voor de uitvoering van haar taken. Daar gaan wij goed mee om. Uw privacy is belangrijk voor ons. Via deze link leest u hoe wij omgaan met uw privacy en gegevens beschermen: www.halderberge.nl/privacy.
Wat mogen wij van u verwachten?
- U toont respect voor onze medewerkers.
- We hebben begrip voor uw emoties, maar accepteren geen grensoverschrijdend gedrag zoals agressie of intimidatie (fysiek of verbaal).