Manifest

Een vergunning afgeven, een paspoort uitgeven, ondersteuning geven als u dat nodig heeft: de gemeente doet heel veel. De gemeente Halderberge is bezig met het verbeteren van de dienstverlening. De uitgangspunten hebben we vastgelegd in een manifest dienstverlening. Hierin staat duidelijk wat u van ons als gemeente mag verwachten.

Inleiding

In dit manifest leest u de uitgangspunten van de dienstverlening van de gemeente Halderberge. Wij zijn goed bereikbaar en willen u graag op een klantvriendelijke manier snel helpen met onze producten en diensten. Ons motto is “Hartelijk Halderberge”!

Wat mag u van ons verwachten?

  • De medewerker geeft u juiste informatie.  
  • De medewerker is discreet en gaat zorgvuldig met uw gegevens om. 
  • De medewerker benadert u met respect en begrip voor uw situatie. 
  • We zijn duidelijk over wat u van ons mag verwachten in het contact. 
  • Wij zijn duidelijk over wat wij van u verwachten in het contact.  

Dienstverlening algemeen

  • Wij luisteren goed naar u en vragen door als dat nodig is. Zo krijgen we uw complete vraag duidelijk. 
  • U kunt aangeven op welke wijze u geïnformeerd wilt worden (digitaal / telefonisch / schriftelijk / afspraak).  
  • Wij houden u tussentijds op de hoogte van de voortgang.  
  • Wilt u meer privacy bij uw afspraak in het gemeentehuis? Geef dat vooraf aan. Dan zorgen wij dat het gesprek kan plaatsvinden in een aparte ruimte.  
  • Heeft u tips voor onze dienstverlening? Geef dat bij ons aan, dat kan telefonisch / schriftelijk / mondeling of via een e-mail.  

Website

  • Op onze website www.halderberge.nl staat bovenaan wat onze inwoners en ondernemers belangrijk vinden.  
  • Onze website is zo ingericht dat informatie snel en eenvoudig te vinden is. 
  • De informatie op onze website is veilig, actueel en begrijpelijk.  

Telefoon

  • Het gemeentehuis is telefonisch bereikbaar onder nummer 0165-390500 van maandag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 17.00 uur.
  • We streven ernaar om u direct met de juiste medewerker door te verbinden.  
  •  Bij een terugbelafspraak nemen we binnen maximaal 2 werkdagen telefonisch contact met u op.

Brief/e-mail/aanvraag

  • We beantwoorden uw aanvraag of verzoek voor een product of dienst (zoals een vergunning/ontheffing/subsidie) zo spoedig mogelijk. We doen dit uiterlijk binnen de wettelijke termijn. 
  • We beantwoorden de overige brieven en e-mails inhoudelijk zo spoedig mogelijk. Afhankelijk van uw verzoek is dit tot uiterlijk 6 weken na ontvangst.  
  • Is de afhandeling niet binnen de (wettelijke) termijn mogelijk? Dan krijgt u binnen de termijn een tussenbericht. Hierin staat waarom de beantwoording meer tijd in beslag neemt en wanneer wij uw aanvraag of verzoek gaan afhandelen.   
  • We zijn via e-mail bereikbaar op gemeente@halderberge.nl.

Afspraak

  • Het gemeentehuis is geopend van maandag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 17.00 uur en op donderdagavond tot 19.30 uur.  
  • U wordt hartelijk ontvangen door een gastheer of gastvrouw. 
  • De wachttijd aan de balie is maximaal 15 minuten.

Burgerzaken

  • Uw reisdocument of rijbewijs kunt u 7 werkdagen na uw aanvraag afhalen bij de snelbalie. U kunt er ook voor kiezen om uw document thuis te laten bezorgen. Dit thuisbezorgen kost 7,00 euro. U kunt de volgende producten via onze website aanvragen:  
    • Aangifte van verhuizing binnen de gemeente 
    • Aangifte van verhuizen naar de gemeente 
    • Aangifte van vertrek naar het buitenland 
    • Doorgeven vermissing reisdocument
    •  Aanvraag uittreksel Basisregistratie Personen (BRP)
    • Aanvraag uittreksel Burgerlijke Stand 
    • Aangifte van geboorte  
    • Aangifte van overlijden
    •  Wijzigen aanschrijfnaam 
    • Wijzigen verstrekking beperking 
    • Vervangen stempas 
    • Volmacht verkiezingen 
    • eDienst Huwelijk & Geregistreerd partnerschap. 
    • U kunt uw rijbewijs via de website van het RDW digitaal verlengen of een categorie laten toevoegen.

Communicatie & participatie

  • We informeren u op verschillende manieren, zoals onze digitale nieuwsbrief, website www.halderberge.nl , de gemeentelijke informatiepagina in de Halderbergse Bode en social media (Twitter, Facebook, Instagram).  
  • We informeren u  over de voortgang van uw melding of aanvraag. Dat kan digitaal / telefonisch/ schriftelijk of met een afspraak.
  • Heeft u een idee voor uw buurt? Neem dan contact op met onze ambassadeurs
  • Heeft u als ondernemer of vereniging een idee of een mooi initiatief? Neem dan contact met ons op via een e-mail.

Voor ondernemers en verenigingen

  • U heeft 1 aanspreekpunt bij ons. Hier kunt u terecht met uw vragen. Ondernemers kunnen terecht bij de medewerkers van economie. Verenigingen kunnen terecht bij het verenigingenloket.
  • Bent u ondernemer en op zoek naar advies? Via de website www.De6voorondernemers.nl kunt u kosteloos advies krijgen.

Openbare ruimte

  • Heeft u een melding over de openbare ruimte? Geef deze dan door via www.halderberge.nl/melding-doen of de BuitenBeterApp. Dan krijgt u binnen 5 werkdagen te horen wat er met uw melding gaat gebeuren. Kost het meer tijd? Dan houden we u op de hoogte van de voortgang.  
  • We zijn voor spoedeisende problemen in de openbare ruimte dag en nacht bereikbaar op 0165 312872. Bij gevaarlijke situaties belt u 112.  
  • Voor vragen of meldingen over afvalinzameling of ongedierte kunt u terecht bij Saver via www.saver.nl/

Ruimtelijke plannen en vergunningen

  • Wordt uw omgevingsvergunningsaanvraag behandeld met de reguliere procedure (zoals bouw, kleine afwijkingen omgevingsplan)? Dan nemen wij binnen 8 weken een beslissing. Deze termijn kan éénmalig met 6 weken worden verlengd. Dit doen we alleen als het echt nodig is. 
  • Wordt uw omgevingsvergunningsaanvraag behandeld met de uitgebreide procedure (bijv. milieu, grote afwijkingen omgevingsplan)? Dan nemen wij binnen 26 weken een beslissing. Deze termijn kan éénmalig met 6 weken worden verlengd. Dit doen we alleen als het echt nodig is.
  • Heeft u een ruimtelijk of maatschappelijk initiatief ingediend wat impact heeft op de omgeving? Dan komt één van onze medewerkers op locatie bij u langs voor een intake gesprek.  
  • Als er instemming nodig is van een andere organisatie, dan wordt de termijn met vier weken verlengd.

Evenementen

  • Het aanvraagproces is gebruiksvriendelijk.  
  • U kunt de aanvraag digitaal indienen. Heeft u hulp nodig bij het indienen van uw aanvraag? Laat het ons weten. 
  • U kunt een eenvoudig evenement (bijvoorbeeld een buurtbarbecue) digitaal via onze website melden. Binnen twee weken krijgt u bericht van ons. 
  • Binnen twee weken na ontvangst van de aanvraag voor andere evenementen hoort u van ons of uw aanvraag compleet is. 
  • Op een aanvraag van een evenement met weinig tot geen risico wordt binnen 8 weken een beslissing genomen.
  • Op een aanvraag van een evenement met risico's wordt binnen 16 weken een beslissing genomen.
  • Wij houden u tijdens de afhandeling van uw aanvraag op de hoogte van de voortgang.
  • Heeft u last van geluid bij een evenement? Neem dan contact op met de klachtenlijn van de Omgevingsdienst Midden- en West Brabant (OMWB) via 073-681 28 21.

Subsidies

  • U kunt uw subsidieaanvraag bij ons indienen via de website onder het kopje welzijnssubsidie. U vindt hier ook de voorwaarden en indieningstermijnen per regeling.  
  • Als er geen bijzonderheden zijn, dan nemen wij binnen zes weken na indiening van uw aanvraag voor een subsidie contact met u op.

Zorg en ondersteuning

  • Heeft u hulp nodig door fysieke of psychische problemen of geldzorgen van uzelf of een bekende? Dan kunt u bij ons terecht via onze website of telefonisch. U hoort binnen een week van ons.  
  • Iedere jongere is welkom bij onze jongerenwerkers, die een luisterend oor bieden en er voor hen zijn. Kijk voor meer informatie en contactgegevens op www.halderberge.nl/jongerenwerk.  
  • Heeft uw kind hulp nodig door fysieke of psychische problemen of met vervoer van en naar school? Dan kunt u bij ons terecht via onze website of telefonisch. Wij helpen u binnen een week met een advies.  
  •  Wilt u als vrijwilliger aan de slag in de gemeente Halderberge? Hier koppelen wij vraag en aanbod gelijk aan elkaar op www.halderbergevoorelkaar.nl. Bij vragen kunt u contact opnemen met de vrijwilligerscentrale via info@halderbergevoorelkaar.nl of via telefoonnummer 0165-313100.  
  •  De wijkteams van Zorg en Jeugd hebben elke werkdag telefonisch spreekuur van 9 uur tot 12 uur. U kunt hen bereiken via 0165 390 500. 
  •  Bij een onveilige situatie voor kinderen of jongeren in onze gemeente waarbij binnen 24 uur actie nodig is, moet er binnen kantoortijden contact opgenomen worden met telefoonnummer 0165-390 500. Buiten kantoortijden kan dat met meldpunt crisiszorg via telefoonnummer 0800-5099.  

Klachtenafhandeling

  • Bent u niet tevreden over de manier waarop een medewerker of bestuurder van de gemeente zich in een bepaalde aangelegenheid heeft gedragen, dan kunt u mondeling of schriftelijk een klacht indienen bij de gemeente via www.halderberge.nl/klachten. Als u een klacht indient, dan gaan wij altijd met u in gesprek in het kader van Passend Contact met de Overheid.  

Openbaarheid en privacy

  • De gemeente geeft allerlei informatie via onder andere brieven, de Halderbergse bode en de website. Als u nog iets anders wilt weten, dan kunt u een verzoek doen tot openbaarmaking van bepaalde overheidsinformatie via een Wet Open Overheid (WOO) verzoek. U kunt dit verzoek schriftelijk bij ons aangeven.  
  • De gemeente gebruikt veel persoonlijke informatie voor de uitvoering van haar taken. Daar gaan wij goed mee om. Uw privacy is belangrijk voor ons. Via deze link leest u hoe wij omgaan met uw privacy en gegevens beschermen: www.halderberge.nl/privacy

Wat mogen wij van u verwachten?

  • U toont respect voor onze medewerkers. 
  • We hebben begrip voor uw emoties, maar accepteren geen grensoverschrijdend gedrag zoals agressie of intimidatie (fysiek of verbaal).