Melden voorgenomen huwelijk of partnerschap

Nadat u de informatie heeft gelezen op de pagina Trouwen en geregistreerd partnerschap, kunt u nu verder gaan met het indienen van de melding voorgenomen huwelijk.

Wilt u in de gemeente Halderberge een huwelijk of een geregistreerd partnerschap sluiten, dan meldt u dit vooraf bij de afdeling burgerzaken. U hoeft niet in de gemeente Halderberge te wonen om er te kunnen trouwen of een partnerschap te laten registreren. Woont u buiten Nederland en wilt u in onze gemeente een huwelijk sluiten of een geregistreerd partnerschap aangaan, dan kunt u hiervoor de melding doen bij de gemeente Den Haag.

Wanneer melden

U meldt uw voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap minimaal twee weken voor de officiële dag. De melding is een jaar geldig en daarna is de termijn verlopen. Meld het dus niet te laat, maar ook niet te vroeg.

Hoe meldt u uw voorgenomen huwelijk of partnerschap?

  • Bepaal samen een datum, tijdstip en locatie en kies een Babs
  • Lees alle informatie op de website over trouwen en geregistreerd partnerschap in Halderberge volledig door en kijk wat u eventueel vooraf moet doen
  • U en uw partner melden beiden het voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap in de gemeente waar u gaat trouwen. U hoeft niet in de gemeente Halderberge te wonen om er te kunnen trouwen of een partnerschap te laten registreren. 
  • U logt beiden in met uw DigiD in het formulier Voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap melden' wat u hieronder ziet in het groene vlak. 
  • Zorg er vooraf voor dat u al uw persoonsgegevens en de gegevens van uw getuigen bij de hand heeft. U moet namelijk tijdens het meldingsproces ook een kopie identiteitsbewijs van de getuigen uploaden.
  • Als u inlogt, kunt u kiezen voor een datum, tijdstip, locatie, Babs, trouwboekje.
  • Als u alles heeft ingevuld en bevestigd, komt u automatisch in het betaalproces en rekent u de kosten af. Let op: dit is exclusief kosten aanwijzing eenmalige locatie en kosten eenmalige benoeming Babs. Hiervoor ontvangt u later een aparte rekening.
  • Aan het eind bevestigd u het proces en u ontvangt een email, dat het verzoek ontvangen is.
  • Zodra het verzoek akkoord is bij de afdeling burgerzaken, ontvangt u een bevestiging van de afspraak.
  • Het kan zijn dat wij u vragen om aanvullende documenten in te leveren, als u dit nooit eerder gedaan heeft voor bijwerking van de BRP.

Dit geldt bijvoorbeeld als: 

  • u in het buitenland bent geboren
  • u geen verblijfsvergunning heeft
  • u niet de Nederlandse nationaliteit heeft
  • u in het buitenland heeft gewoond
  • een vorig huwelijk is ontbonden in het buitenland
  • u onder curatele staat

Op www.nederlandwereldwijd.nl kunt u controleren welke documenten u nodig heeft. 

Als er extra informatie nodig is, moet u er rekening mee houden dat dit maanden in beslag kan nemen. Bijvoorbeeld als er documenten uit het buitenland moeten komen. Wij kunnen de afspraak pas definitief maken, als alle documenten in orde zijn.

DigiDvoorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap melden

Bent u niet in de gelegenheid om een digitale melding te doen van een aanstaand huwelijk of een geregistreerd partnerschap in onze gemeente, dan kunt u telefonisch contact opnemen met de afdeling burgerzaken 0165-390500. Wij maken dan een afspraak met u wanneer u samen aan de balie kan komen met de identiteitsbewijzen van uzelf en kopie identiteitsbewijzen van de getuigen. Vooraf heeft u al in gedachten waar en wanneer u in het huwelijk wil treden of het geregistreerd partnerschap aangaan. Wij vullen dan samen met u de melding in en aan het eind van de afspraak betaald u de kosten aan de balie.

Overige informatie

Getuigen

Het is verplicht om getuigen te hebben bij een huwelijk. Dat kunnen twee, drie of vier getuigen zijn. Iedereen boven de 18 jaar mag getuige zijn.

Locatie

U heeft al kunnen lezen over het kiezen van een locatie. Eerst legt u de datum en het tijdstip bij de gemeente Halderberge vast, voordat u definitief een locatie vast kan leggen. De kosten die in rekening gebracht worden door een locatie buiten het gemeentehuis,  betaalt u extra buiten de leges die u betaalt aan de gemeente Halderberge.

U kunt een eenmalige trouwlocatie aan laten wijzen.

Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

U heeft al kunnen lezen over het kiezen van een Babs. U neemt eerst contact op met de Babs, om te kijken of de klik er is mocht u dat wensen, voordat u de afspraak vastlegt. De kosten die in rekening gebracht worden door een Babs die niet in dienst is van de gemeente Halderberge, betaald u extra buiten de leges die u betaald aan de gemeente Halderberge.

U kunt een eenmalige buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand aan laten wijzen.

Omzetting geregistreerd partnerschap in een huwelijk

U heeft al kunnen lezen over de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk. U kunt telefonisch contact opnemen met de afdeling burgerzaken voor het maken van een afspraak 0165-390500.

Naamgebruik

Uw naam verandert niet. Wel kunt u de naam van de partner gebruiken. Dit geldt voor beide partners. U regelt het naamgebruik bij de gemeente waar u woont. Dat kan vanaf het moment dat u getrouwd bent. Meer informatie op de pagina naamgebruik veranderen.