Programma 1 bestuur en burgerzaken

Portefeuillehouder: Burgemeester Bernd Roks en wethouder Sharona Malfait

Intro

In onze gemeente bieden we iedereen de kans om mee te doen. We sluiten aan bij de belevingswereld van onze inwoners, ondernemers en organisaties. We zorgen voor optimale dienstverlening. In ons contact staat hartelijk Halderberge centraal en we staan open voor ideeën. We geven de gemeente en het bestuur een gezicht. We laten beter zien wat de gemeente doet. We zijn toegankelijk voor onze inwoners, ondernemers en organisaties.

Door mee te doen en een stevigere rol te pakken in regionale samenwerkingen geven we ons beleid beter vorm.

Wat doen we al?

Huidig beleid (wat voortgezet wordt): 

  • Bestuurlijke visie over de toekomst van Halderberge
  • Nota Verbonden Partijen
  • Informatiebeleidsplan
  • Strategisch Gemeentelijk Informatiebeveiligingsbeleid gemeente Halderberge
  • Organisatievisie
  • Gedragscode
  • Nota overheids- en burgerparticipatie
  • Actieplan Versterken Lokale Democratie

Huidige werkzaamheden

  • Meting klanttevredenheid op gemeentelijke website en de balies van burgerzaken
  • Constante informatievoorziening aan inwoners
  • Toepassen Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)
  • Betrekken van inwoners bij opstellen en uitvoeren beleid
  • Inzet ambassadeurs voor de kernen
  • Uitbreiding/blijven werken aan digitalisering
  • Toepassen ‘klare taal’
  • Huis van Halderberge (is in de ontwerpfase); opnieuw inrichten publiekshal gemeentehuis en raadszaal

Wat willen we bereiken (speerpunten)

  1. Het verbeteren van de dienstverlening We willen als gemeente onderscheidend zijn op het gebied van dienstverlening. We richten ons op service en hebben een mensgerichte aanpak. Dit sluit goed aan bij het gevoel van Hartelijk Halderberge. Daarom werken we samen met inwoners aan een manifest dienstverlening.
  2. Steeds vaker en beter toepassen van overheids- en burgerparticipatie In onze gemeente bieden we iedereen de kans om mee te doen. We sluiten aan bij de belevingswereld van onze inwoners. Voor ideeën van inwoners staan we open en denken we mee. Vooraf maken we duidelijke afspraken over hun invloed.
  3. Het versterken van onze rol binnen regionale samenwerking Door mee te doen en een stevigere rol te pakken in samenwerkingen in de regio kunnen we ons (toekomstig) beleid beter vormgeven. We kijken goed naar maatschappelijke ontwikkelingen en samenwerkingen. De nieuwe Wet Gemeenschappelijke Regelingen (WGR) en de nieuwe Nota Verbonden Partijen bieden ons kansen in de regio. Door strategische samenwerking moedigen we aan om te netwerken binnen en buiten de organisatie.
  4. Communicatie We zorgen altijd voor heldere en duidelijke communicatie in alle middelen. Een goede bereikbaarheid staat centraal. Zo geven we de gemeente en het bestuur een gezicht. We laten zien wat de gemeente doet op verschillende niveaus: gemeentelijke organisatie, college en gemeenteraad. Dit gaan we doen door onze communicatie aan te passen op verschillende doelgroepen. Onze communicatiemiddelen zijn een juiste mix van nieuwe en traditionele om zoveel mogelijk mensen te bereiken.

Uitwerking speerpunten

Doel 1 Het verbeteren van de dienstverlening

  • We gaan onderzoeken welke behoeftes onze inwoners, ondernemers, organisaties en medewerkers hebben voor de gemeentelijke dienstverlening. Dit doen we door het uitvragen in het digitale burgerpanel en het inzetten van het Klant in Focus (smiley)systeem voor baliebezoek, website en telefonie (de laatste is een uitbreiding). Participatie: Raadplegen Wanneer: 2022
  • De resultaten uit de behoeftepeiling en acties die daaruit volgen nemen we mee in een manifest  dienstverlening. In het manifest richten we ons op een service- en mensgerichte aanpak. Hierin hebben we o.a. aandacht voor het verbeteren van de telefonische bereikbaarheid en worden ook de openingstijden meegenomen. Participatie: Co-creatie Wanneer: 2023
  • Wij blijven onze medewerkers trainen in gastvrijheid en hostmanship, zowel voor telefonie als baliebezoek/bezoek aan gemeentehuis. Participatie: Raadplegen. Wanneer: Doorlopend

Doel 2 Steeds vaker en beter toepassen van overheids- en burgerparticipatie

  • Toetsen van de samenwerking met inwoners(organisaties) volgens de methode waarderend vernieuwen. Participatie: Raadplegen. Wanneer: 1-2x per jaar
  • Terugkoppelen aan inwoners van de lokale ontwikkelingen in overheids- en burgerparticipatie. Participatie: Informeren. Wanneer: 2x per jaar
  • Verschillende communicatiemiddelen testen om jongeren te bereiken, te betrekken en/of ze zitting te laten nemen in een gemeentelijk adviesorgaan en in gesprek gaan met jongeren. Participatie: Adviseren. Wanneer: 2022

Doel 3 Het versterken van onze rol binnen regionale samenwerking

  • Alle deelnames in Algemeen- en Dagelijkse besturen tegen het licht houden en kritisch bekijken bij welke GR-en en andere verbonden partijen we in het AB en bij welke we in het DB plaats gaan nemen (waar mogelijk). Participatie: Informeren. Wanneer: Wanneer de mogelijkheid zich voordoet
  • In beeld brengen welke gemeentelijke ondersteuning voor Algemeen Bestuur- en Dagelijks Bestuur-overleggen nodig is. Participatie: Informeren. Wanneer: 2022

Doel 4 Communicatie

  • We zorgen dat Klare Taal nog beter en meer wordt toegepast.  Dit doen we door medewerkers te blijven trainen, Klare Taal ambassadeurs (intern) te benoemen en inwoners te betrekken. Participatie: Raadplegen. Wanneer: 2022-2026
  • We gaan met de methodiek Factor C (communicatiemethodiek) meer omgevingsanalyses maken. Participatie: Informeren. Wanneer: 2022-2026
  • Door omgevingsanalyses kunnen we onze communicatie aanpassen op de verschillende doelgroepen. Dit gebruiken we om de communicatiemiddelenmix beter in te zetten (bestaand en aanvullend). Onder andere met meer infographics, filmpjes en goed gebruik van vormgeving. Participatie: Informeren. Wanneer: 2022-2026
  • Prijsvraag voor Beste Idee van Halderberge. Participatie: Raadplegen (prijsvraag). Acties die eruit voortkomen, is nog niet duidelijk. Wanneer: 2023-2026
  • Het college bezoekt de kernen. De eerste kernen, die bezocht worden zijn Bosschenhoofd en Oudenbosch. Participatie: Raadplegen. Wanneer: 2022 en verder

Kritische succesfactoren

Participatie is mensenwerk. Vooral het betrekken van verschillende doelgroepen (zoals jongeren) is best een uitdaging, omdat niet iedereen bereid is om mee te doen. Het betrekken van deze groepen moet daarom geen doel op zich worden.